PROGRAM 2022
I höstens programserie får publiken träffa praktiserande konstnärer och höra mer om performancekonsten i ett dagsaktuellt teoretiskt perspektiv. Den performativa konsten undersöker ofta en kroppslig närvaro i rummet och utgör en egen genre med kopplingar till teater, dans, videokonst och ritual. Genom historien har performancekonsten förhållit sig till mänskliga kriser, transformationer, intimitet och starka känslor. Konstnären och publiken delar en gemensam erfarenhet samtidigt, i samma rum. Programserien skapas av Konstföreningen Auras programgrupp, som består av konstnärerna Marit Lindberg och Henrik Lund Jørgensen. Plats: Lunds Konsthall Tid: 18
Samtidigt, i samma rum – samtal om den performativa konsten
Lilith Performance Studio, Elin Lundgren och Petter Pettersson 20 oktober
Elin Lundgren och Petter Pettersson från Lilith Performance Studio i Malmö kommer föreläsa om den performativa konstens relation till resten av samtidskonsten, utifrån sina perspektiv som konstnärer, curatorer och konstnärliga ledare för Sveriges enda renodlade performancescen. Lilith Performance Studio är en oberoende konstorganisation och arena för praktisk konstnärlig forskning med inriktning på nyproducerade bildkonst-performance. Lilith Performance Studio, som grundades 2007 av konstnärerna och curatorerna Elin Lundgren & Petter Pettersson, initierar nya exceptionella performance och visar de för en stor publik. Studion skapar nya storskaliga performanceverk genom att bjuda in bildkonstnärer från hela världen, vissa som aldrig har arbetat live tidigare. Sedan starten har Lilith Performance Studio curaterat och producerat över 55 storskaliga platsspecifika performanceverk i samarbete med konstnärer från hela världen, både yngre och etablerade såsom; Tori Wrånes (NO), Laura Lima (BRA), Melati Suryodarmo (IND), Henrik Lund Jørgensen (DK/SE), Angelica Mesiti (AUS), Liina Siib (EST), Ulla von Brandenburg (DE), Yingmei Duan (CHN), mfl. Läs mer på Lilith Performance Studios hemsida: https://lilithperformancestudio.com/
Ingela Ihrman 27 oktober
Ingela Ihrman är verksam i Sverige och internationellt med utställningar, uppdrag och egeninitierade projekt i och utanför befintliga konstrum. Hennes arbetssätt är brett och omfattar bland annat performance, skulptur, video och text. Hon tog examen från Konstfacks masterprogram Konst i offentligheten 2012 och bor och arbetar sedan 2014 i Malmö. Ingela beskriver själv sitt konstnärskap så här: "Starka känslor i vardagen, det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar för Naturen löper igenom mitt konstnärskap. Jag iscensätter situationer för att undersöka vad det innebär att vara människa, konstnär eller vid liv, ofta med hjälp av egentillverkade kostymer. I min föreläsning kommer jag berätta om och visa videor eller bilder från några av mina arbeten."
Ellen Suneson 24 november
Ellen Suneson arbetar som lärare vid den genusvetenskapliga institutionen i Lund. Under vårterminen 2022 disputerade hon i konsthistoria och visuella studier med avhandlingen Portraying Unease: the Art and Politics of Uncomfortable Attachments (Göteborg: Makadam). I sin föreläsning problematiserar hon tron på konstens performativa politiska potential och för fram argumentet att en betraktares förhoppning om konstens politiska effekter riskerar att lyfta fram vissa tolkningar av verk på bekostnad av andra. I föreläsningen diskuteras hur associationen mellan konstverk/konstnär och politisk radikalitet, förändring och emancipation delvis har sina rötter i modernistiska ideal om autonomi. Föreläsningen tar sin utgångspunkt i ett antal konstverk som på olika sätt porträtterar hur själva hoppet om konsten som en källa till politisk förändring även kan utgöra en källa till depression, osäkerhet, självtvivel, och genans.
Art through the lenses of technology
Medverkanden: Youngjae Lih Datum: tisdagen den 24 maj Tid: kl. 18:00 Plats: Lunds Stadsbibliotek Sankt Petri kyrkogata 6, 222 21 Lund Lokal: Atriumgården Arrangör: Konstföreningen Auras programgrupp med Marit Lindberg och Henrik Lund Jørgensen i samverkan med Lunds Stadsbibliotek. Språk: Föreläsningen genomförs på engelska Tillgänglighetsanpassad lokal Fri entré
Svenska Detta föredrag kommer att centreras kring konstnären Youngjae Lihs verk i relation till teknik. På en formell nivå speglar hans verk ett intresse för, och använder sig av, enkla mekaniska anordningar, som i detalj utforskar teknikens kreativa möjligheter. För honom återspeglar användningen av icke-traditionella medier, såsom modern teknisk utrustning, oavsett ett konstverks genre, konstens föränderliga natur. English This talk will be centered around the works of artist Youngjae Lih in relation to technology. On a formal level his works reflect an interest in, and make use of, simple mechanical devices, exploring in detail the creative possibilities of the technology. To him the use of non-traditional media, such as contemporary technical equipment, regardless of an art work's genre, reflects the changing nature of art itself.
Bio svenska Youngjae Lih, tidigare professionell elektronikingenjör, är för närvarande universitetslektor vid Konsthögskolan i Malmö och är specialiserad på fotografi, video och 3D-printing. Han avslutade sin MFA från KHM 2016 och sedan dess har han ägnat sig åt sin konstnärliga praktik med bas i Malmö. Lih fick Beckers Art Award 2021 som kulminerade med en separatutställning i Färgfabriken under titeln "FFPP". Han har deltagit i flera konstnärliga residenser och grupputställningar inklusive IASPIS i Stockholm, Fondazione Antonio Ratti i Italien och Luxelake A4 Museum i Kina där han också hade en separatutställning. En del av hans verk har också medverkat i flera publikationer som Nutida Musik och Gallery by Masashi Ogura, Japan. 2023 kommer han att delta i Robert Rauchenbergs forskningsresidency i NYC där han kommer att utveckla sin forskning om Billy Klüver och förhållandet mellan konst och teknik. För mer info om konstnären
Bio english Youngjae Lih, a former professional electronic engineer, is currently a junior lecturer at Malmö Art Academy and specializes in photography, video and 3D printing. He completed his MFA from KHM in 2016 and since then he has been devoted to his artistic practice based in Malmö. Lih was the recipient of the Beckers Art Award in 2021 which culminated with a solo show in Färgfabriken under the title "FFPP". He has participated in multiple artistic residencies and group shows including, IASPIS in Stockholm, Fondazione Antonio Ratti in Italy and Luxelake A4 Museum in China where he also had a solo show. Some of his work has also featured in several publications such as Nutida Musik and Gallery by Masashi Ogura, Japan. In 2023 he will participate in the Robert Rauchenberg research residency in NYC where he will develop his research on Billy Klüver and the relationship between art and technology. For more info about the artist
Shinseungback Kimyonghun, Cloud Face (installation view), 2012
Artistic Techniques of Technology: Art as a Source of Theoretical Inquiry
Medverkanden: Lila Lee-Morrison
Datum: Torsdagen den 21 april 2022
Tid: Kl. 18:00
Plats: Lunds Konsthall, Mårtenstorget, Lund
Arrangör: Konstföreningen Aura i samverkan med Lunds Konsthall
Språk: Föreläsningen genomförs på engelska
Tillgänglighetsanpassad lokal
Fri entré
This talk will examine the work of artists who use the technologies of machine vision as an aesthetic gesture within their work. It will draw on the speaker’s research into the phenomenon of machine vision from the perspective of art history and visual culture studies. As part of her research, the work of contemporary artists figures prominently as sources of theoretical inquiry, as they critically intervene in the ways machine vision processes and its production of images can reconstitute an understanding of vision and visuality. She will discuss how artistic methods and production can be a rich source of speculative knowledge about technology, further revealing its social and cultural implications through an engagement with its processes outside of the contexts of its development.
Bio Lila Lee-Morrison is currently a postdoctoral researcher at the University of Southern Denmark. She completed a Ph.D. in the Division of Art History and Visual Studies at Lund University with the published dissertation titled, Portraits of Automated Facial Recognition: On Machinic Ways of Seeing the Face, (Transcript Verlag, 2019) in which she historcised contemporary facial recognition technologies, relating the eigenface algorithm with the historical practice of composite portraiture and the socio-political context of eugenics. She continues her research interests formulated during her PhD, developing research themes at the intersection of machine vision and environment including an inquiry into technologically-lead perspectives of the planetary, theoretically framed by discourses on the aesthetics of the Anthropocene, philosophy of technology and landscape theory. She has been published by MIT Press, Brill Publications and Liverpool University Press. She is co-guest editor of two forthcoming special theme issues, firstly with Journal of Media Art Study and Theory (MAST) on the theme, “Automating Visuality” (Spring, 2022) and secondly with Media + Environment on the theme, “Machinic Visions of the Planetary” (2023).
För mer info om Lila Lee-Morrison/More info about Lila Lee-Morrison
För mer info om boken Portraits of Automated Facial Recognition
Workshop för barn och unga
Krognoshusets drivs med stöd från Kulturrådet och Lunds Kommun.