Vi på Krognoshuset ser fram emot att presentera konstnären C. Grace Changs utställning As smoke unfurling! Utställningen består av nyproducerade verk –video, installation, textil och textbaserade ljudverk –som alla har anpassats till Krognoshusets unika arkitektur. Med sina tre distinkta våningsplan skapas på varje nivå i huset, i samspel med Changs verk, en alldeles egen atmosfär.
Genomgående i utställningen utforskar konstnären samspelet mellan sorg och tid, förlust och återuppståndelse. Unika erfarenheter och historier förvrids, förloras och förvanskas vid migration och generationsskiften, men samtidigt uppstår plats för utveckling och hybriditet. Verken undersöker de ständiga cyklerna av förfall och återuppbyggnad av liv och betraktelsesätt som går förlorade eller begravs.
Från Hudsonflodens stränder till Öresund visar videoverken vatten som ett vittne till allt detta. Genom sina verk fördjupar sig konstnären också i vattnets betydelse i frågor om generationsförlust, migration och ritualers symboliska gester. Med konstnärens egna ord: ”Vatten är alltid början till allt, vatten som en tydlig gräns, vatten som förbindelselänk och vatten som vittne.”
Verken utforskar materialiseringen av sorg som skapar basen för ett nytt liv. I avsaknad av direkt kunskap verkar nya generationer, efter migrationen, ofta utan medvetenhet om sina föregångare eller ens om möjligheten till dem. Oavsett om det handlar om ritualer eller den långa kampen för medborgerliga rättigheter, arbetar människor i diasporan utifrån en förlust mellan generationerna för att skapa något annat.
Om konstnären
C. Grace Chang (f. 1989, USA) är en konstnär, curator och filmskapare baserad i Malmö. Född och uppvuxen i New Jersey är hon en Fourth Culture Kid som ofta utforskar liminalitet- det tillstånd av mellanrum som uppstår mellan olika livsfaser, i sina verk. Hon kombinerar dekolonial teori med rörlig bild (VR, film), ljud och installation för att utforska konstruktionen av visuella oaser och kodade maktstrukturer, med vägran som utgångspunkt.
Samtidigt som hennes verk förlitar sig starkt på teori är de ofta rotade i sorg, glädje samt individuella och kollektiva minnen. Med starka färger och fantasifulla element i immersiva installationer – installationer som skapar upplevelser som omsluter betraktaren – utforskar hon framtid, diaspora, omsorg och världar bortom den koloniala blicken.
Konstnärshuset i Stockholm beställde 2023 hennes stora immersiva verk Long time no see (jia gú boh kuàⁿ dio lì) (2023). Under hösten kommer hon att leda en förstudie om offentlig konst i den digitala sfären med stöd från Fröpengar (Kulturbryggan). Hon kommer också att delta i Evia Residency i Grekland, ett projekt från det internationella nätverket PROSPER.
Hon blev tidigare utvald till Svensk Filminstitutets och Film i Skånes ”Talent to Watch”-program (2021–2022). Hon har även presenterat sin konstnärliga forskning samt praktik som curator på Supermarket Art Fair i Stockholm (2021) och Samtidskonstdagarna (2021). Hon producerade och presenterade Konst Detox Podcast med stöd från Inter Arts Center och Kulturrådet. Under sin tid som curator vid Skånes Konstförening (2020–2022) grundade hon Third Space Residency för nya queera och trans POC (people of color) konstnärer i Skåne. Grace har föreläst på Östra Grevie folkhögskola, Det Kongelige Danske Kunstakademi och Københavns Universitet. Hon har också arbetat som curator, konsult och styrelsemedlem för flera konstorganisationer i Sverige, såsom Konst Detox, Nordisk Panorama Film Festival, Konstnärscentrum Syd och Statens konstråd.
Grace har två masterexamina från Lunds universitet, en i Litteratur, Kultur & Media (2016) och en i Visuell Kultur (2018), som inkluderade ett konstnärligt forskningsprojekt och en utställning på universitetet.
Curator för utställningen är Krognoshusets intendent Anna Jin Hwa Borstam.
Bild: C. Grace Chang
Övre plan video
Kreditering:
Filmfotografering Tanja Wol Sørensen
Källarplan ljudverk
Ljudredigering Jonas Jönsson
Tack till
Inter Arts Center, Galleri Format, Skånes konstförening, Tanja Wol Sørensen, Sarah Nakiito, LealVeileby, Mikaela Karlsson, Olof Broström, Benjamin Andersson, Maya Acharya, Munish Wadhia, Luca Frei, Daniel Jewesbury, Catarina Östlund, my family and my partner Gustav.
The text in english
Krognoshuset is delighted to present artist C. Grace Chang’s exhibition As smoke unfurling! The exhibition consists of new works—video, installation, textile, and text-based soundwork—that have all been made in response to Krognoshuset’s unique architecture. Each floor of the building contains a different work, creating different atmospheres throughout the house.
Throughout the exhibition, the artist explores the interplay between grief and time, loss and resurgence. Specific experiences and histories can become distorted or decayed during migration and between generations, but these shifts can also create room for new growth and hybridities. The works delve into the constant cycles of decay and rebuilding of lives, histories, and ways of seeing that become lost or buried.
From the shores of the Hudson River to the Öresund, the videoworks feature water as a witness to all of it. Through the works, the artist also dives into water’s significance to intergenerational loss, migration, and the symbolic gestures of rituals. In the artist’s own words: “[T]he water is always the beginning. The water as border. The water as connector. The water as witness.”
The works examine the possibility of grief as a foundation for new life in both tangible and intangible ways. In the absence of direct knowledge, new generations (post-migration) often work without awareness of their predecessors (or even of the possibility of them). Whether it’s rituals or the long fight for civil rights, diasporic people work from a place of intergenerational loss to create something else.
Artist Bio
C. Grace Chang (b. 1989, USA) is an artist, curator, and filmmaker based in Malmö. Born and raised in New Jersey, she is a Fourth Culture Kid and often explores liminality in her work. She combines decolonial theory with moving image (VR, film), sound, and installation to examine the construction of visual safe havens, coded power structures, and refusal as a starting point.
While her works rely heavily on theory, they are rooted in grief, joy, and both collective and individual memory. Often using bright colors and fantastical elements in immersive installations, she explores futurity, diaspora, care, and worlds beyond the colonial gaze.
Most recently, Konstnärshuset (Stockholm) commissioned her large immersive artwork Long time no see (jia gú boh kuàⁿ dio lì) (2023). This fall, she will lead a pre-study on public art in the digital sphere, made possible by the Fröpengar grant from Kulturbryggan. She will also participate in the Evia Residency created by the multinational network PROSPER.
Previously, she was selected for the Swedish Film Institute and Film i Skåne’s Talent to Watch program (2021-2022). She has presented her artistic research and curatorial practice at Supermarket Art Fair in Stockholm (2021), the Contemporary Art Days national conference (2021), and Copenhagen University (2020). She produced and hosted the Konst Detox Podcast, recorded with support from Inter Arts Center and the Swedish Arts Council. While curator at Skånes Konstförening (2020–2022), she founded the Third Space Residency for emerging queer and trans artists of color in the Skåne region. Grace has taught her own course at the Royal Danish Academy of Fine Arts, and has worked as a consultant and board member for various arts organizations in Sweden, including Konst Detox, Nordisk Panorama Film Festival, Konstnärscentrum Syd, and the Public Art Agency of Sweden.
She received M.A.s in Literature, Culture & Media (2016) and Visual Culture (2018), which included an artistic research project and exhibition, at Lund University. For more info, go to
www.cgracechang.com.
This exhibition was curated by Krognoshuset’s curator, Anna Jin Hwa Borstam.
Photo C. Grace Chang
Credits:
Beach video upstairs
Cinematography by Tanja Wol Sørensen
Artwork for basement
Audio editing by Jonas Jönsson
Thanks to
Inter Arts Center, Galleri Format, Skånes konstförening, Tanja Wol Sørensen, Sarah Nakiito, LealVeileby, Mikaela Karlsson, Olof Broström, Benjamin Andersson, Maya Acharya, Munish Wadhia, Luca Frei, Daniel Jewesbury, Catarina Östlund, my family and my partner Gustav.